Pure Lease
kosten elektrische auto opladen

Elektrisch laden in Nederland is eenvoudig

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het is dan ook niet gek dat de laadpalen bijna letterlijk als paddestoelen uit de grond lijken te schieten. Nederland loopt voorop als het gaat om het gemak waarmee een beschikbare laadpaal te vinden is. In april 2023 vind je in ons land in totaal 518.000 laadpunten, waarvan 384.200 privé-eigendom en 133.800 publiek of semi publiek. Het aantal laadpalen groeit nog dagelijks. Genoeg mogelijkheden dus om te laden! Maar wat kost het opladen van je elektrische auto nu eigenlijk?

Kosten elektrische auto openbaar opladen 

De kosten voor het opladen van je elektrische auto kunnen per leverancier nogal verschillen. Gemiddeld kun je ervan uitgaan dat het laden bij een publieke paal tussen de €0,30 en €0,60 per kWh kost. Snelladen is duurder dan gewoon laden, de kosten voor snelladen bij een openbare laadpaal zijn zo’n €0,70 tot €1 per kWh. Hou er rekening mee dat voor het gebruik van publieke palen vaak ook nog de abonnementskosten worden gerekend voor je laadpas.

Totale kosten voor een volle batterij 

Wat zijn de kosten voor het opladen van een elektrische auto? De gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van 60 kWh batterij. In dat geval betaal je ongeveer €30 voor een volle batterij (uitgaande van een gemiddelde van €0,50 per kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer en dat komt neer op €0,10 per kilometer.

Zo betaal je om te laden bij een openbare laadpaal

Betalen aan de laadpaal kan met een laadpas, laadtag (laadsleutelhanger) of via de app van je laadpas. Er is veel keuze aan laadpassen. Een standaard laadpas is vaak gratis. Het kan handig zijn om er meerdere te hebben, vooral in het buitenland, omdat de dekking van laadpalen per laadpas kan verschillen. Snelladen is vaak ook mogelijk met een eenmalige transactie waarbij je als betaalmiddel je creditcard koppelt.

Elektrische auto opladen bij een particuliere laadpaal

Heb je thuis een eigen laadpaal langs de straat staan, dan weet je in ieder geval altijd zeker dat je de volgende dag weer met een volle accu de weg op kan. Ook is het vaak flink wat goedkoper, hoewel het ook hier afhangt van de tarieven van je energieleverancier. Gemiddeld kun je rekenen op een bedrag van €0,40 per kWh. Dat komt in totaal neer op ongeveer €25 voor een volle batterij en €0,08 per gereden kilometer.

De toekomst van elektrische laadpalen 

Net als de elektrische auto zelf, evolueert ook de manier van laden snel. Zo zijn er een aantal nieuwe technologieën die je in de toekomst waarschijnlijk steeds vaker gaat tegenkomen.

  • Swapping Stations

In plaats van opladen, verwissel je hierbij de accu. Nio introduceerde dit in China en zal dit ook naar de Europese markt brengen.

  • Inductie laden

Hierbij wordt de auto opgeladen door hem op een magnetisch veld te parkeren. Feitelijk net als bij een draadloze oplader voor je telefoon. Deze techniek wordt momenteel getest op elektrische auto’s in Stockholm.

  • Rijdend laden

In Zweden en China worden er intensieve tests uitgevoerd voor rijdend laden. Door over een speciale rail in het wegdek te rijden, wordt de accu opgeladen zonder te hoeven stoppen.

Ben je geïnteresseerd in het leasen van een elektrische auto? Bekijk onze scherpe lease aanbiedingen!

Meer nieuws

Ontdek de nieuwe Lynk&Co 01: de stijlvolle plug-in hybride 

Ontdek de nieuwe Lynk&Co 01, een stijlvolle plug-in hybride die luxe en duurzaamheid combineert. Nu uit voorraad leverbaar. Lees verder!

Verder lezen
Lynk& Co 01 leasen

Wat zijn de verschillen tussen Polestar 1, 2 en 3

Polestar, focus op elektrificatie, heeft de autowereld veroverd met zijn opvallende ontwerpen en geavanceerde technologie.

Verder lezen
Wat zijn de verschillen tussen de Polestar 1, 2, en 3

Kleine elektrische leaseauto is een slimme keus

Is bigger always better? In dit artikel vertellen we je waarom het leasen van een compacte elektrische auto een verstandige keuze kan zijn.

Verder lezen
kleine elektrische leaseauto