Prinsjesdag 2023 en Belastingplan 2024
De derde dinsdag van de maand September betekend Prinsjesdag 2023 en het Belastingplan 2024. In dit blog houden we je op de hoogte van alle relevante wijzigingen die betrekking hebben op de automotive sector en/of leasing. Deze wijzigingen zijn natuurlijk nog in afwachting van goedkeuring maar lees snel verder!
Verhoging BPM-voet per 2025
Om de SEPP-subsidie (subsidie bij particuliere aanschaf van een elektrische auto) pot te blijven vullen, wordt het basis BPM-bedrag, de voet, verhoogd met €200.
BPM vrijstelling bedrijfswagens
Per 1 januari 2025 komt de BPM vrijstelling op bedrijfswagens te vervallen. Dit heeft een significante impact op de aanschafwaarde van bedrijfswagens. Naast 1 januari 2025 is er bekend gemaakt dat ook de BPM vrijstelling voor geldtransport komt te vervallen. Dit alles om een stimulans te creëeren om eerder te gaan verduurzamen.
Betalen naar gebruik
Er waren voor Prinsjesdag 2023 en het Belastingplan 2024 verwachtingen over nieuws met betrekking tot de wegenbelasting. Rekening rijden en kortingen die vervallen zijn twee onderwerpen waar veel over geschreven is. Het rekening rijden, betalen naar gebruik, is doorgeschoven naar het volgende kabinet. Hierover dus geen nieuws.
Dit houdt in dat het er momenteel op lijkt dat de vrijstelling op wegenbelasting voor elektrische auto’s vervalt per 2025. In 2025 zal er wel een korting gelden van 75% voor gebruikers van zero-emission auto’s. Na 2025 zal er, conform de huidige regels, 100% betaald gaan worden op gewicht.
Accijns
Het plan is om per 1 januari de accijnzen op brandstof weer in te voeren nadat we hier een tijd “korting” op gekregen hebben. Alhoewel er wensen zijn om deze regeling terug te draaien, kan het zijn dat een liter benzine 21 cent duurt wordt en een liter diesel 13,5 cent.
Verhoging kilometervergoeding
Eerder was er al nieuws over een verhoging van de kilometervergoeding naar 22 cent per 1 januari, in de huidige plannen wordt dit verhoogd naar 23 cent per zakelijke kilometer.
Bijtelling
Alle informatie over de bijtelling in 2023 en de jaren daarna is al bekend gemaakt. Toch nemen we de moeite om dit ook in dit artikel mee te nemen.
In 2023 betalen we 16% bijtelling voor een auto zonder uitstoot, puur elektrische auto’s. Voor alle overige auto’s wordt 22% bijtelling aangehouden over de cataloguswaarde.
De korting op bijtelling, van 22 naar 16%, is van toepassing op de eerste € 30.000,- van de fiscale waarde van een auto. Over het restant wordt ook 22% bijtelling berekend. In het geval van een auto met een fiscale waarde van € 50.000,- betaal je dus 16% over € 30.000,- en 22% over de resterende € 20.000,-.
In 2024 zijn er geen wijzigingen aangekondigd, we blijven dus 16% bijtelling betalen op EV’s en 22% op overige auto’s (met Co2 uitstoot).
Vanaf 2025 gaat het plaatje er net iets anders uit zien. De korting op de bijtelling wordt verlaagd waardoor er 17% bijtelling gerekend gaat worden, ook weer over de eerste € 30.000,- van de fiscale waarde in het geval van een volledig elektrische auto. Ook in 2025 geldt dat alle auto’s die enige Co2 uitstoot hebben, belast worden met 22% bijtelling. Vergeet niet dat we in 2025 ook wegenbelasting gaan betalen op een EV, weliswaar met 75% korting.
Prinsjesdag 2023 en Belastingplan 2024. Tot slot
Wil je doorpraten over Prinsjesdag 2023 en het Belastingplan 2024 of over welke impact deze voor jouw bedrijf of jouw (nieuwe) lease-auto hebben, staan we voor je klaar.
Meer nieuws
Ontdek de nieuwe Lynk&Co 01: de stijlvolle plug-in hybride
Ontdek de nieuwe Lynk&Co 01, een stijlvolle plug-in hybride die luxe en duurzaamheid combineert. Nu uit voorraad leverbaar. Lees verder!
Wat zijn de verschillen tussen Polestar 1, 2 en 3
Polestar, focus op elektrificatie, heeft de autowereld veroverd met zijn opvallende ontwerpen en geavanceerde technologie.
Kleine elektrische leaseauto is een slimme keus
Is bigger always better? In dit artikel vertellen we je waarom het leasen van een compacte elektrische auto een verstandige keuze kan zijn.